24 ژوئن 2022 - یک مطالعه جدید منتشر شده در Annals of Internal Medicine گزارش داد که به احتمال زیاد، توصیه های فعلی برای غربالگری دیابت باید تغییر کند و همه چیز به نژاد و قومیت افراد، بستگی دارد.

دستورالعمل های موجود برای غربالگری دیابت، که توسط گروه ویژه پیشگیری ایالات متحده در سال گذشته منتشر شد، برای غربالگری بزرگسالان 35 تا 70 سال است که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع دارند (25 تا 30 دچار اضافه وزن و بالای 30 سال چاق محسوب می شوند). مشکل اینجاست که نرخ دیابت در جمعیت‌های نژادی و قومی خاص در آمریکا، حتی باBMI  زیر 25 و وزن طبیعی، بالاتر است. همچنین احتمال آگاهی این افراد از ابتلای خود به دیابت کمتر است و احتمال مرگ ناشی از دیابت در آنها بیشتر است.

به منظور بررسی این تفاوت‌ها، تیمی از محققان از مرکز پزشکی Deaconess و دانشکده پزشکی هاروارد شروع به تعیین شاخص توده ی بدنیو سنی کردند که در آن شیوع دیابت در اقلیت‌های نژادی و قومی آمریکا با شیوع دیابت در جمعیت سفیدپوست در معرض خطر دیابت در آمریکا برابری می‌کند. آنها آمار خود را از نظرسنجی انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده(CDC)  به نام نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) جمع آوری کردند. این داده ها شامل اطلاعات 19335 بزرگسال غیرباردار در ایالات متحده در رده سنی 18 تا 70 سال بود. تیم تحقیقاتی تعداد افراد مبتلا به دیابت در گروه های مختلف قومی و نژادی، سن ابتلای آنها و BMI آنها در زمان تشخیص را بررسی نمود.

خطر ابتلا به دیابت با وزن طبیعی در بین گروه های قومی و نژادی متفاوت است

محققان دریافتند که در میان آمریکایی‌های 35 تا 70 ساله با وزن طبیعی، افراد متعلق به گروه‌های قومی و نژادی با خطر بیشتری نسبت به سفیدپوستان در معرض ابتلا به دیابت هستند و این تفاوت ها کم نبود. محققان تشخیص دادند که 13 درصد از آمریکاییان آسیایی تبار، 12.2 درصد از آمریکاییان مکزیکی تبار، 10 درصد از آمریکاییان آفریقایی تبار و 7 درصد از آمریکاییان اسپانیایی تبار دیابت داشتند. در میان سفیدپوستان آمریکایی این رقم 3.5 درصد بود.

محققان تعیین کردند که برای شناسایی تعداد افراد مبتلا به دیابت به اندازه ی آمریکاییان سفیدپوست، باید افراد آسیایی آمریکایی 35 تا 70 ساله را اگر دارای شاخص توده بدنی 20 باشند، غربالگری کنیم. به همین ترتیب، ما باید غربالگری را برای آمریکایی‌های سیاه‌پوست و اسپانیایی تبارهایی که شاخص توده ی بدنی 18.5 دارند، انجام دهیم. علاوه بر این، برای افراد دارایBMI بالا (25 یا بیشتر)، غربالگری باید از سنین پایین‌تری نسبت به سنی که اکنون در دستورالعملها آمده است - 21 سالگی برای سیاه پوستان، 23 سالگی برای آسیایی‌ها و 25 سالگی برای اسپانیایی‌ها- آغاز شود.

دکتر Rahul Aggarwal، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ما دریافتیم که آستانه ی شاخص توده ی بدنی 18.5، برای سیاه پوستان و آمریکاییان اسپانیایی تبار و آستانه ی شاخص توده ی بدنی20 برای آمریکاییان آسیایی تبار، معادل با آستانه ی توده ی بدنی 25 برای غربالگری دیابت در آمریکاییان سفیدپوست است. که به طور قابل توجهی با دستورالعمل های فعلی برای غربالگری دیابت متفاوت است.

دکتر Dhruv S. Kazi، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، توضیح داد: به طور واقع بینانه، این میراث نژادپرستی ساختاری در جامعه ی آمریکا است، جایی که جوامع کم درآمد و آنهایی که از اقلیت های قومی نژادی هستند، دسترسی محدودی به مراقبت های بهداشتی، غذای با کیفیت، و فرصت هایی برای ورزش داشته اند. اگر بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم، به سرمایه‌گذاری استراتژیک گسترده‌تری در مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت اجتماعی، آموزش و اقتصاد نیاز خواهد بود. اما عادلانه‌تر کردن غربالگری دیابت نقطه ی خوبی برای شروع این کار است تا افراد در معرض بالاترین خطر ابتلا به دیابت بتوانند درمان و پیشگیری مورد نیاز خود را به موقع دریافت کنند. تعیین یک آستانه واحد برای غربالگری دیابت برای همه افراد چاق یا دارای اضافه وزن، و برای افراد در سنین 35 تا 70 ، برای کل افراد آمریکایی بسیار جذاب است. اما همچنین عمیقاً ناعادلانه است و اگر بخواهیم غربالگری دیابت و در نتیجه نتایج دیابت را عادلانه تر کنیم، باید چالش آستانه های نژادی مبتنی بر قومیت را بپذیریم.

دکتر Kazi، افزود: ما امیدواریم که نتایج این مطالعه الگوی غربالگری دیابت را از یک رویکرد یکسان برای همه، به روشی تغییر ‌دهد که این افزایش خطر در جمعیت‌های اقلیت را تصدیق کند، تا بر اساس آن عمل شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/24/new-guidelines-for-diabetes-screening/